Arven vår

Vi går til jobb hver dag med et ønske om å gjøre to ting: Dele nydelig kaffe med vennene våre og gjøre verden til et litt bedre sted. Slik tenkte vi da den første Starbucks-butikken åpnet i 1971, og slik tenker vi i like stor grad i dag.

First Starbucks Store Menu Image

På den tiden besto selskapet av én butikk i historiske Pike Place Market i Seattle. Lokalet var lite, men Starbucks' kaffe var laget av de fineste nybrente, hele kaffebønnene. Navnet er inspirert av Moby Dick og bringer tankene inn på eventyrlige ferder på de store hav og sjøfartstradisjonen til de første kaffehandlerne.

I 1981 gikk Howard Schultz (Starbucks' styreformann, president og administrerende direktør) inn i en Starbucks-butikk for første gang Helt fra den første koppen med Sumatra-kaffe likte Howard seg hos Starbucks og begynte der ett år senere.

Ett år senere, i 1983, reiste Howard til Italia og ble betatt av italienske kaffebarer og den romantiske kaffeopplevelsen. Han hadde en visjon om å ta med seg den italienske kaffehustradisjonen tilbake til USA. Et sted for en god samtale og følelse av fellesskap. Et tredje sted som er en mellomting av jobb og hjemme. Han sluttet i Starbucks i en kort periode for å starte sine egne kaffehus, Il Giornale, og kom tilbake i august 1987 for å kjøpe Starbucks med hjelp fra lokale investorer.

Helt fra begynnelsen ønsket Starbucks å være et annerledes selskap. Et selskap som ikke bare fremhevet kaffe og den rike tradisjonen, men som også ga en følelse av fellesskap.

Forretningsideen er å inspirere og løfte mennesker – én person, én kopp og ett lokalmiljø av gangen.

I dag har Starbucks flere enn 17 400 butikker i 60 land og er verdensledende på brenning og salg av spesialkaffe. Og med hver kopp vi serverer ønsker vi å overbringe både arven vår og en enestående opplevelse.