Personvernerklæring

Sist endret: 7. mai 2014

Starbucks' navn og omdømme bygger på tillit. Denne personvernerklæringen fra Starbucks ("Erklæring") beskriver hvordan Starbucks Norge (UMOE Restaurant Group Coffee AS, postboks 260, 1326 Lysaker) henter inn og bruker kundenes personopplysninger gjennom nettstedene og de nettbaserte tjenestene våre, herunder Starbucks.no, og gjennom andre Starbucks-eide og -drevne nettsteder og nettbaserte tjenester som har kobling til denne Erklæringen (samlet omtalt som "Nettstedene"), gjennom programmene våre og i de fysiske butikkene ("Tjenester"). Denne Erklæringen gjelder ikke nettsteder og tjenester som inneholder eller har kobling til andre personvernerklæringer. Nettsteder og tjenester som drives sammen med andre samarbeidspartnere, kan inneholde eller ha kobling til en felles personvernerklæring eller en egen personvernerklæring fra samarbeidspartnerne våre i tillegg til vår egen Erklæring.

Vi understreker at det er frivillig å oppgi personopplysninger til Starbucks Norge.

Hva slags informasjon henter Starbucks inn?

Dette er eksempler på personopplysninger som kan bli hentet inn av Starbucks:

  • navn, postadresse, telefonnummer og e-postadresse
  • økonomiske opplysninger knyttet til My Starbucks Rewards™ kontoen, for eksempel kredittkortnummer og annen betalingsinformasjon

Vi kan også hente inn andre opplysninger om deg, for eksempel følgende:

  • Hvis du har opprettet en My Starbucks Rewards konto: navn, brukernavn, passord, fødested, fødselsdato, Starbucks-kortnummeret,mobilnummer og markedsføringspreferanser
  • Hvis du kjøper varer i butikkene, gjennom programmene våre eller på andre måter: hva du kjøper, hvor du handler, hvor ofte du handler, og hvilke belønninger du har tjent opp.
  • Hvis du bruker mobilapplikasjonene våre til å kjøpe varer ved hjelp av Starbucks-kort: informasjon om for eksempel enhets-ID, hvor du befinner deg, butikker i nærheten av deg og butikker du har besøkt.
  • Hvis du svarer på undersøkelser eller har med oss å gjøre på andre måter: demografiske opplysninger og informasjon om emner som kanskje interesserer deg.

Vi kan også automatisk hente inn informasjon om bruken av nettstedene når du besøker Nettstedene våre. Slik informasjon kan omfatte informasjon om internettleverandøren din, operativsystemet du bruker, nettlesertype, domenenavn, IP-adresse, når du besøker sidene, hvilket nettsted som sendte deg videre til oss, nettsidene du åpner, og dato og klokkeslett når du åpner dem. Når vi henter inn informasjon om nettstedbruken, kan det omfatte bruk av informasjonskapsler og skjulte sporingsbilder. Informasjonskapsler (cookies) er små datafiler som nettstedene kan lagre på harddisken din. Informasjonskapsler hjelper oss blant annet med å forbedre Nettstedene våre og gjøre brukeropplevelsen din bedre. Vi bruker informasjonskapsler til å se hvilke områder og funksjoner som er populære, og til å telle antall besøk på Nettstedene. Skjulte sporingsbilder (web beacons) er elektroniske bilder som kan brukes på Nettstedene våre og i e-postmeldingene våre. Vi bruker skjulte sporingsbilder til å sende informasjonskapsler, telle antall besøk, forstå bruken og fremme effektiviteten, og til å se om e-postmeldinger har blitt åpnet og har ført til brukerhandlinger. Vi kan også bruke Flash-informasjonskapsler (Local Shared Objects). Hvis du vil se Flash-informasjonskapslene på datamaskinen og endre innstillingene, kan du gå til: www.macromedia.com/support/documentation/en/flashplayer/help/settings_manager.html.

Starbucks kan også hente inn samlinger av data eller anonymiserte data som ikke identifiserer deg direkte.

Vi kan se informasjonen vi henter inn om deg, i sammenheng med informasjon vi mottar fra tredjeparter.

Hvordan bruker Starbucks informasjonen om deg?

Starbucks kan bruke informasjonen om deg til de formålene som er beskrevet i denne Erklæringen, eller som oppgitt på Nettstedene eller sammen med Tjenestene våre. Vi kan for eksempel bruke informasjon om deg til å

  • behandle og administrere kjøpene dine og din bruk av Starbucks' produkter og tjenester, herunder kontoene dine og din deltakelse i programmer
  • svare deg på henvendelser til kundeservice, legge ut kommentarer eller utsagn fra deg på blogger eller andre nettbaserte forum som drives på Nettstedene våre, eller treffe andre tiltak som svar på henvendelser fra deg eller andre aktiviteter på Nettstedene
  • lage personlige kampanjer ved å kombinere personopplysninger med ikke-personlig informasjon om deg, for eksempel hvor mange og hva slags kjøp du gjør, og eventuelle fordeler du mottar gjennom programmene våre
  • kommunisere med deg om bestillinger og kjøp du har gjort, tjenestene dine, kontoer og programdeltakelse, konkurranser og trekninger du har deltatt i, og henvendelser fra deg om informasjon
  • kommunisere med deg om våre merker, produkter, arrangementer og andre markedsføringsformål, herunder tilbud sammen med andre merker og tilbud fra tilknyttede selskaper og samarbeidspartnere

Deler Starbucks personopplysningene mine med tredjeparter?

Starbucks deler personopplysninger i begrenset grad.

  • Vi kan dele personlige opplysninger om deg dersom du samtykker til det.
  • Vi kan også dele informasjon med selskaper som leverer støttetjenester til oss i henhold til databehandleravtale med Starbucks Norge (for eksempel aktører som behandler kredittkort, driver med postutsendelser eller driver nettstedshoteller), og som hjelper oss med å markedsføre produktene og tjenestene våre (for eksempel e-postleverandører). Disse selskapene kan bruke informasjon om deg til å utføre arbeidsoppgaver på våre vegne.
  • Vi kan levere ut konkrete opplysninger (i) ved lovhjemlet forespørsel, som svar på søksmål, og når det er nødvendig for å følge lover, (ii) for å håndheve avtaler, bedriftsstrategi eller bruksvilkår, eller (iii) for å beskytte rettighetene, eiendommen eller sikkerheten til Starbucks, våre ansatte, representanter, kunder og andre.
  • Hvis du deltar på blogger eller andre nettbaserte forum på Nettstedene våre, vil eventuelle personopplysninger som du legger ut på Nettstedene, kunne bli delt med andre forumdeltakere og besøkende på Nettstedene.
  • I tilfelle sammenslåing, oppkjøp, finansiering eller salg av eiendeler eller andre situasjoner som innebærer overføring av noen av eller alle driftsmidlene våre, kan Starbucks levere ut personopplysninger til dem som er involvert i forhandlingene eller overføringen.

Vi kan også dele samlinger av data eller anonymiserte data som ikke identifiserer deg direkte.

Hvilke valg gir Starbucks deg når det gjelder personopplysninger?

Starbucks gir deg ulike muligheter til å be om å få oppdatert eller endret personopplysningene dine og måten vi kommuniserer med deg på. Her er noen måter du kan be om endringer på:

  • Følg fremgangsmåten for å stoppe henvendelser i en av e-postmeldingene med markedsføring som vi sender deg.
  • Hvis du har Starbucks.no-konto: Logg på kontoen og gå til delen der du kan redigere profilen din – der kan du endre kontaktopplysninger (mobilnummer, e-postadresse og postadresse) og innstillinger samt oppdatere personopplysninger.
  • Du kan også kontakte Starbucks per e-mail kundeservice@starbucks.no

Om du velger å ikke motta markedsføring fra oss, kan vi likevel sende deg henvendelser som ikke er markedsføring, for eksempel e-postmeldinger om kontoen din eller aktuelle forretningsforhold.

Du kan vanligvis velge om du vil stille inn nettleseren slik at du blir varslet når det sendes informasjonskapsler til deg, eller slik at informasjonskapslene blir fjernet eller avvist. Alle nettlesere er litt forskjellige, så bruk Hjelp-menyen i nettleseren til å finne ut hvordan du kan endre innstillingene for informasjonskapsler. Hvis du velger å fjerne eller avvise informasjonskapsler, vil det virke inn på mange av funksjonene og Tjenestene på Nettstedene våre.

Hvordan blir personopplysningene sikret?

Starbucks treffer rimelige tiltak for å ivareta nødvendig fysisk, teknisk og administrativ sikkerhet som kan bidra til å hindre tap, misbruk, uautorisert tilgang, utlevering og endring av personopplysninger.

Selv om vi treffer rimelige tiltak for å sikre personopplysningene dine, kan ingen systemer eller former for dataoverføring via internett eller andre offentlige nettverk garanteres å være hundre prosent sikre.

Oppdatering av personvernerklæringen

Vi kan komme til å oppdatere denne personvernerklæringen fra tid til annen. Når vi gjør det, legger vi ut den nye personvernerklæringen på denne siden og endrer datoen øverst i Erklæringen.

Vi anbefaler å kontrollere datoen på personvernerklæringen når du besøker dette Nettstedet, for å se om det er kommet oppdateringer eller endringer. Vi kommer til å varsle deg om eventuelle endrede versjoner av personvernerklæringen som i vesentlig grad kan påvirke den måten vi bruker eller utleverer personopplysninger på.

Spørsmål og tilbakemelding

Vi tar gjerne imot spørsmål, kommentarer og innspill som gjelder personvern.

Starbucks kundeservice kan kontaktes på nettet, per e-mail kundeservice@starbucks.no eller per brev på adressen: Starbucks Kundeservice, Postboks 260, 1326 Lysaker, Norge.