Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Starbucks on the Record

 

Sannheten er viktig. Vi ønsker derfor å svare på feilinformasjon og dele sannheten om hva Starbucks mener og står for. 

På Starbucks er sannhet og åpenhet avgjørende for at vi skal kunne oppfylle vårt oppdrag, holde våre løfter og etterleve våre verdier. Når feilinformasjon om selskapet vårt sprer seg lynraskt i en stadig mer polarisert verden, mener vi at det er viktig å svare med fakta og gjenta vårt standpunkt i viktige spørsmål. På grunn av at det stadig spres falsk og misvisende informasjon om Starbucks, har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene om varemerket - og svarer med fakta.

 

 

Hva har Starbucks sagt om konflikten i Israel og Gaza?

Vår posisjon forblir uendret. Starbucks står for medmenneskelighet. Vi fordømmer vold, tap av uskyldige liv og alle hatefulle og bevæpnede ytringer. Til tross for falske påstander som spres i sosiale medier, har vi ingen politisk agenda. Vi bruker ikke overskuddet vårt til å finansiere statlige eller militære operasjoner noe sted - og har aldri gjort det.

 

Er Starbucks til stede i Midtøsten?

Ja, Starbucks har vært i Midtøsten i over 20 år. Rundt 19 000 Green Apron-partnere (ansatte) i hele regionen betjener millioner av kunder hver dag. Den lokale forretningspartneren Alshaya Group driver nesten 2000 Starbucks-butikker i Midtøsten og Nord-Afrika. I regionen har vi for øyeblikket bare butikker i Bahrain, Egypt, Jordan, Kuwait, Libanon, Marokko, Oman, Qatar, Saudi-Arabia, Tyrkia og De forente arabiske emirater. Til tross for falske påstander som spres i sosiale medier, har vi ingen politisk agenda. Vi bruker ikke overskuddet vårt til å finansiere statlige eller militære operasjoner noe sted - og har aldri gjort det.

 

Er Starbucks en politisk organisasjon?

Nei, vi har ingen politisk agenda. Vi bruker ikke overskuddet vårt til å finansiere statlige eller militære operasjoner noe sted - og har aldri gjort det.

 

Hva har Starbucks sagt om feilinformasjon på sosiale medier?

Falske påstander om hvem vi er og hva vi står for, deles i sosiale medier. Denne feilinformasjonen har ført til isolerte voldshandlinger og hærverk i enkelte butikker rundt om i verden. Det er viktig at vi får rettet opp i dette.

 

Hvorfor saksøkte Starbucks Workers United?

Starbucks tok rettslige skritt for å beskytte sikkerheten til våre partnere og butikkdriften og for å få slutt på Workers Uniteds misbruk av Starbucks' navn og logoer når de uttrykker sine synspunkter. I begynnelsen av oktober ble uttalelser om konflikten i Midtøsten lagt ut på sosiale medier ved hjelp av Starbucks' logo og navn, og uttalelsene ble feilaktig tilskrevet Starbucks i stedet for Workers United og deres partnere/representanter. Den feilaktige tilskrivingen av disse uttalelsene til Starbucks har skapt forvirring, noe som har ført til trusler mot våre partnere, skade på butikkene våre og oppfordringer til boikott. Starbucks respekterer andres rett til å uttrykke sine egne synspunkter om konflikten i Midtøsten og andre politiske og sosiale spørsmål. Starbucks godkjenner imidlertid ikke misbruk av Starbucks' navn og logoer når de uttrykker disse synspunktene.

 

Hva skjer med Starbucks og fagforeningene?

Partnerne våre er kjernen i virksomheten vår, og vi har forpliktet oss til å gi alle som bærer det grønne forkleet en bro til en bedre fremtid. For de partnerne som har valgt å organisere seg fritt og forhandle kollektivt, betyr det å oppfylle dette løftet at vi jobber hardt for å forhandle frem de første kontraktene som tar hensyn til de unike behovene i hver enkelt fagforeningsrepresentert butikk. I 2023 godkjente et flertall av aksjonærene en resolusjon som ba om en uavhengig tredjepartsvurdering av Starbucks' forpliktelse til prinsippene om organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger. Vurderingen er klar og tydelig på at det ikke finnes bevis for at Starbucks har eller har brukt en "anti-fagforeningsbok". Den bekrefter at selskapet konsekvent har forsikret sine partnere om at Starbucks respekterer deres rett til å organisere seg kollektivt gjennom rettferdig gjennomførte valg.

Vurderingen konkluderer også med at Starbucks ikke har hatt til hensikt å avvike fra prinsippene om organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger. Det er ting selskapet kan og bør gjøre for å forbedre sine uttalte forpliktelser og etterlevelsen av disse viktige prinsippene. I løpet av det siste året har selskapet inngått en tredje tariffavtale i Canada med United Steelworkers, og det pågår forhandlinger med andre butikker i Canada. I USA tok Starbucks kontakt med Workers United - på vegne av de representerte partnerne - for å be dem om å samarbeide med selskapet for å komme ut av den fastlåste situasjonen og gå med på en kollektiv forhandlingsprosess med håp om å komme frem til en avtale i 2024.