Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content
About-Us-Page

Om oss

Det skjer millioner av ganger hver uke – en kunde mottar en kopp med kaffe fra en Starbucks barista – og hvert møte mellom kunde og barista er unikt. 
 

Det tar bare et øyeblikk – en hånd rekkes over disken for å gi en kopp til en annen utstrakt hånd..

Men det skjer en relasjon..

Vi passer på at alt vi gjør viser respekt for dette møtet. Fra vårt sterke engasjement for kaffe av den beste kvaliteten i verden, til måten vi møter kundene og lokalsamfunnet på for å drive vår virksomhet på en ansvarlig måte.

Fra begynnelsen som en enkeltstående butikk for nesten førti år siden har vi overalt hvor vi har vært, og alle steder vi har hatt noe med å gjøre, prøvd å gjøre det litt bedre enn det var da vi kom....

 

Arven vår

Hver dag drar vi på jobb i håp om å gjøre to ting: Dele nydelig kaffe sammen med våre venner, og gjøre verden til et litt bedre sted.

Slik tenkte vi da vår første Starbucks åpnet  i 1971, og slik tenker vi i like stor grad i dag.

På den tiden besto selskapet av én butikk i historiske Pike Place Market i Seattle. Lokalet var lite, men Starbucks' kaffe var laget av de fineste nybrente, hele kaffebønnene. Navnet er inspirert av Moby Dick og bringer tankene inn på eventyrlige ferder på de store hav og sjøfartstradisjonen til de første kaffehandlerne.

I 1981 gikk Howard Schultz (Starbucks' styreformann, president og administrerende direktør) inn i en Starbucks-butikk for første gang Helt fra den første koppen med Sumatra-kaffe likte Howard seg hos Starbucks og begynte der ett år senere.

Ett år senere, i 1983, reiste Howard til Italia og ble betatt av italienske kaffebarer og den romantiske kaffeopplevelsen. Han hadde en visjon om å ta med seg den italienske kaffehustradisjonen tilbake til USA. Et sted for en god samtale og følelse av fellesskap. Et tredje sted som er en mellomting av jobb og hjemme. Han sluttet i Starbucks i en kort periode for å starte sine egne kaffehus, Il Giornale, og kom tilbake i august 1987 for å kjøpe Starbucks med hjelp fra lokale investorer.

Helt fra begynnelsen ønsket Starbucks å være et annerledes selskap. Et selskap som ikke bare fremhevet kaffe og den rike tradisjonen, men som også ga en følelse av fellesskap.

I dag, med mer en 32.000 kafeer fordelt på 80 land, er Starbucks en av verdens fremste roaster og forhandler av spesial kaffe fra hele verden. Og med hver eneste kopp vi serverer, streber vi etter å bringe både arven vår og en eksepsjonell opplevelse til live.

 

Starbucks Mission

Vår visjon: To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup and one neighbourhood at a time.

 

Starbucks Verdier

Med våre partnere, vår kaffe, og våre kunder i vår kjerne, lever vi etter disse verdiene:

Skape en varm kultur hvor alle skal føle seg velkomne.

Handle med mot, utfordre status quo, og finne nye måter å vokse på, både for selskapet, men også for hverandre.

Å være til stede, skape relasjoner med åpenhet, ærlighet og respekt.

Vi leverer vårt beste i alt vi gjør, og holder oss selv ansvarlige for våre resultater.

Vi er drevet gjennom prestasjon, gjennom øynene til menneskeheten.